It's a possibility

Idag var jag på A6 med Hanna och jag köpte en present till Amanda ikväll som hon kommer älska! Haha. Hanna provade skinnkjolar och blusar som jag tyckte hon skulle ha och sen fikade vi på IKEA innan vi åkte hem.

"Diagnos
För att en person ska få diagnosen narcissism ska vederbörande uppfylla fem, eller fler, av nedstående nio punkter (diagnosticeringskriterier enligt DSM-IV-TR):
1.Ha en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga uppnåelser).
2.Vara besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
3.Tror att han eller hon är \\\\\\\"speciell\\\\\\\" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
4.Kräva stor beundran.
5.Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
6.Är interpersionellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
7.Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
8.Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
9.Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.
Det som karaktäriserar den narcissistiska personligheten är att ha starka behov att stå i centrum, få uppmärksamhet, beundran och medkänsla från andra personer i dess omgivning, de vill få ett empatiskt bemötande. Men själva har de en anmärkningsvärd brist på intresse och empati för andra."
Jag kan väl säga att jag håller med i 7 punkter. Jag, narcissistisk? Kanske det kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0