Happines

Happiness (1998)
USA, 134 min
Todd Solondz
Det är få filmskapare förunnat att väcka så starka och vitt skilda reaktioner - skratt, avsky, sympati - som Todd Solondz gjorde med kontroversiella Happiness. Filmen handlar om plågsamt misslyckade relationer och har element som pedofili, mord och sexualitet. I en an filmens mest minnesvärda scener svarar en far mycket uppriktigtigt på frågor från sin 11-årige son om faderns pedofilibrott. Jag måste säga att jag älskar slutlinen. 11-åringen pratar mycket med sin far under filmen om sex och att komma. Äntligen händer det och sista repliken är klockren, "I cummed!" inför hela familjen. Sjukt twisted.
Jag gillar filmens tempo och filmning, det känns väldigt iaaktagande och lite distansierat samtidigt som man kommer nära karaktärerna. Det är inte dramatiskt klippt utan håller samma tempo hela tiden, jag gillar det.
Happiness kanske bäst kan beskrivas som en anklagelse mot den moderna amerikanska förortsfamiljen. Filmen antyder att det finns perversioner bakom varje hörn och innanför varje familjs fyra väggar.
Jag är mycket glad att jag såg denna film tillslut, som jag faktiskt spelade in i typ mars men inte sett föränn nu! Ni borde se den!
Nu ska jag sova!
XOXO

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0