E.T. The Extra Terrestrial

Idag kom E.T. så den har jag tittat på. Det är alltså då den nya versionen från 2002 med förbättrade specialeffekter och datoranimation. Ja. Vad ska man säga? Såg intervjuer med Spielberg och teamet och de bedyrade hur de bara förbättrat och inte ändrat filmen och att ändringarna inte ska märkas. Då är det väl bara jag som ser varenda detalj de ändrat och fasar över E.T.s datorgenererade ansiktsuttryck! Hur kan man göra så mot en film? "Som att ta en liten pensel och lägga till rouge på ett blekt ansikte." In my ass! Att med datoranimation ta bort hela känslan av dockan E.T. är ju bara korkat och jag måste ju säga att den del scener verkligen var... dåliga. Det är kanske för att jag har växt upp med E.T. och älskat den, fortfarande och den har fortfarande samma magi över sig men jag föredrar den gamla versionen. Känslorna finns kvar men äktheten i en docka kan aldrig uppnås med dator, SPECIELLT inte i badrumsscenen som jag mådde illa när jag såg, så sjukt dåligt gjort och den scenen drog verkligen ner. Och nu låter jag helt jävla bitter, men ja... Det är ju så. Man ska inte gå in och peta i gamla filmer för man kan aldrig återskapa samma känsla 20 år senare, med två olika tekniker!
Blir jag filmmakare ska jag kräva dockor och skippa datorer! Jag säger det.
Kolla bara när Gertie får se honom, badrummet.... OMG

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0