Tackar nej

Jag har tänkt över kontraktet med Heartland och kommit fram till ett nej och jag uppmanar andra att också göra det. Så här tänker jag: 


Mitt allra första intryck när jag såg hemsidan var nej fy fan. Dåliga modeller (om man ser bilderna), inga bra bilder och konstigt stjärnsystem. Jag bestämde mig i alla fall för att gå dit och kolla vad det var. Man ska väl inte bara säga nej utan att veta vad det är så. Och ja, prata kunde de ju och få det att låta bra.

De överröste med komplimanger, sa att jag såg ut som alla toppmodeller och erbjöd mig direkt ett ettårs utbildningskontrakt. Ett år med modellskola som man får betala för och ingen garanti till jobb. Men sa att jag skulle tänka på saken. Jag antar att jag vill så mycket så jag vill att det ska vara bra.

Hemma läste jag igenom kontraktet på två sidor, fick ont anande kommentarer här på bloggen och googlade fram blogginlägg om folk som blivit lurade och en som varit i en tre månader lång lagtvist med de för att komma ur. Jag pratade även med mina modellkompisar Emma och Rasmus som aldrig fått betala för någonting. Båda är internationellt kända och signade för stora agenturer som MIKAS, Elite och är just nu i Tokyo resp New York. Emma sa att hennes kontrakt är på en miljon sidor och omfattar mycket mer än det korta jag fick. De hade inte hört talas om Heartland men båda tyckte det såg och lät oseriöst ut - ingen annan agentur tar betalt av sina modeller.

Som vanlig människa utan någon insikt i branschen kan det vara lätt att bli lurad. Så man får ta det försiktigt innan man skriver på något.

Så ja. Det blir helt klart NEJ.




Hörde av mig till Jessica som kommenterade min blogg och vill göra en photoshoot med mig. Älskar hennes portfolio så hoppas verkligen vi kan göra en photoshoot snart. Heartland är inte en väg för mig att gå och jag hoppas att jag snart kan hitta en riktig och seriös agentur.


Kommentarer
Postat av: Aizic

Jag tyckte också att det lät konstigt att du behövde betala. En modell ska ju försörja både agenturen och sig själv via jobb, vilket betyder att agenturen lägger ut den "lilla" summa som behövs och kammar hem vinsten sedan.

Jag tycker definitivt att modell är ett bra karriärval för dig; du är vacker, du blir bra på bild och du har en helt fantastisk utstrålning. Din rörelsespråk tycker jag är vackert iaf och jag kan definitivt se dig på catwalks världen över.

2011-02-14 @ 03:04:10
URL: http://aizic.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0